Rozhovor s Antonem Kubikovem

Co si Techno bere z Ambientu a co si Ambient bere z Techna? Projekt Chillout Therapy si dovolil vyzpovídat moskevsko-pražskou ikonu elektronické hudební scény, Antona Kubikova. Přestože se Anton orientuje zejména na tempové subžánry elektronické taneční hudby, najdeme v jeho inventáři i downtempové položky, jimž se převážně bude věnovat následující představení a samotné interview.
Anton Kubikov odstartoval svou hudební kariéru v roce 1994. V době, kdy byla moskevská klubová kultura na vzestupu se Anton aktivně objevil v prvním moskevském techno klubu „The Hermitage“, což odstartovalo známost jeho hudební figury nejen na poli tohoto města.

Rok po jeho oficiálním vkročení na elektronickou hudební scénu, Anton spouští svou rádio show, kterou se prezentuje na v tu dobu jediném tanečním ruském rádiu „Station“, věnující se moderním prvkům elektronické hudby. V roce 1997 Anton začíná experimentovat vlastní produkcí, která v uplynulých letech i pod dalšími jeho projekty (Multipliar, Scsi-9 nebo Snooker Boy) sklidila velký úspěch na moskevské undergroundové scéně. Nedílnou součástí tohoto kladného výsledku je i založení vlastního hudebního studia společně s Maximem Milyutenkem, fungující v Moskvě dodnes. Antonova produkce čítá přes 50 releasesů převážně vydaných na německých vinylových labelech jako Kompakt, Force Tracks, Trapez, Salo, Traum a Freizeitglauben. Počínaje miléniem, Antonovu hudbu živě uslyšeli elektroničtí konzumenti v Rusku, Polsku, Německu, Anglii, Holandsku, Rumunsku, České republice, Řecku, Norsku, Švédsku, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, Brazílii, Argentině, Kolumbii, Mexiku, Japonsku či v Austrálii. Anton proto stále patří mezi velmi žádané ruské DJe, kterého oceňují nejen samotní posluchači, ale i renomovaní DJs za jeho originální hrací techniky prezentované na známých hudebních akcí jako například Love Parade, Transmediale, Monegros nebo Sound Frame.

V roce 2005 Anton společně s Maximem Milyutenko a Ed Vertovem zakládá vlastní elektronický label Pro-tez Records, zaměřující se na spolupráci s širokým seznamem umělců, kteří vytvářejí takové inovativní přístupy v elektronické hudbě, která je stejně tak pohodlná k poslechu na tanečním parketu jako v obývacím pokoji. Právě proto se nám Anton Kubikov dostal do hledáčku, neboť společně s collab-projektem Raw Code se mimo jiné pohybuje i na vlnách downtempa.

Indie, downtempo, ambient projekt Raw Code, jenž tvoří Anton Kubikov, Roman Korablove a Sergey Sapunov

Rozhovor s Antonem Kubikovem

1. Dub techno, Minimal, Deep & Tech house, co se v životě hudebního umělce musí stát, aby si své portfolio rozšířil o tzv. (de)muzikalizaci (ne)hudebních prvků – tedy o Ambient?

Na počátku 90. let, kdy jsem se ponořil do elektronické hudební kultury, poslouchal jsem víceméně všechno, co se mi dostalo pod ruku a zároveň do mých uší. Jednalo se převážně o Techno, House, ale i Ambient. Vůbec k prvnímu kontaktu s Downtempem došlo za přítomnosti Trip Hopu. Nemůžu tedy tvrdit, že se jedná o nečekaný obrat v mé práci. Možná se většinou jedná o moderní klišé ve světě umění, kdy si umělec přísně vybírá jeden směr a omezí se na jeho rozsah. Já raději následuji svou inspiraci bez hranic.

2. Co Tě při produkci ambientu inspiruje?

Pro mě je tvorba ambientní hudby reflexí toho, co se děje kolem mě a uvnitř mého já. Jedná se o díla hudební, literární, filmografii, malby, zkrátka veškerý okolní svět. Uvnitř mého já jsou to potom odrazy mých pocitů, povahy mé postavy či vzpomínek na mé dětství. Tato forma inspirace platí samozřejmě i pro jiné hudební žánry, o které se zajímám, avšak jen Ambient dokáže jít do hloubky s vlivem na mé podvědomí.

3. „Whatness“ je Tvé debutové ambient album, jehož název můžeme volně přeložit jako podstata, podstatnost. Lze v budoucnu očekávat i další podobné příspěvky?

Samozřejmě, tento proces nelze zastavit. Hudba se rodí sama, bez ohledu na to, jestli chci nebo nechci.

4. Nese album „Whatness“ hlubší myšlenku?

Jak jsi správně poznamenal, název alba můžeme volně přeložit jako podstatnost, entitu. Právě podstatnost jsem se snažil do alba promítnout. V našem podvědomí existuje mnoho neviditelných částí. Album představuje cestu odnikud nikam, z vesmíru do vesmíru, prostor ničeho a všeho současně, což dokáže vyvolat negativní konotaci. Když se narodíme, máme před sebou život a smrt. Po smrti však přijde další život. Konec každého tracku představuje vstup do jakéhosi rozbočovače, kde si můžeme vybrat další život. Podstata je však v tom, že důležitou cestou je náš život teď, který právě prožíváme. Takto to vnímám já.

Skladba "North" z debutového ambient alba "Whatness" (2017)

5. Zaujala mě skladba „Special Communications“, kterou jsi vydal v roce 2002 společně s Maximem Milutenkem pod EP „Music For Currydoors Vol. 2“. O čem v ní ruský hlas hovoří?

I fall into a slumber, I fall, I press to the clouds of my dreams – pearl-turbid freaks. The faces of friends are greased surrounding them day and night. In my dreams, the reason for the fall of me is unclear. In these dim, cottony dreams parts come tearing away, forever taking with them all the memory of the time fragments. Quietly quiet around the head, like rings of Saturn merge dusty thoughts turning the consciousness of the day into an awareness of the evening tomorrow. The points will form into the visible contour of the moment. When I do not understanding what’s what, obviously changing to sleep.

6. Existují tech-hudební prvky, které v kombinaci s ambientem momentálně rezonují elektronickou hudební komunitou?

Moderní hudba je v současné době poměrně dost elektronická. Jeden styl si často vypůjčuje prvky od druhého. Takže ano, rezonance je zde přítomna.

7. Co vás s manželkou vedlo k otevření vinyl a fashion obchodu (Randomart) v Praze?

Jedním z hlavních důvodů proč jsme Randomart otevřeli, byl nedostatek obchodů s techno hudbou v době našeho stěhování se do Prahy. Nicméně již dávno předtím jsme měli myšlenku vytvořit jakousi kreativní hudební dílnu.

 

8. Tvým rodištěm je Moskva. Jak se Ti však líbí v Praze?

Praha je pohodlné a velmi krásné město v nitru Evropy s poměrně měřitelným způsobem života a lepším ekologickým zázemím ve srovnání s Moskvou. Rád se svou tvořivostí zapojuji do dění tohoto města, odkud je komfortnější cestovat do dalších zemí za hudebními eventy.

9. Pořádal jsi, chystáš se pořádat ambientní eventy v Praze potažmo České republice?

Ano, právě v Randomartu pořádáme různé komornější, společensko-hudební akce i se zaměřením na Ambient.

10. Jak bys zhodnotil aktuální českou elektronickou hudební scénu a v čem se liší od té ruské?

Je pro mě obtížné zhodnotit současnou českou e-kulturu, neboť se nacházím ve fázi jejího poznávání. Mým cílem je dozvědět se více o místních hudebnících. Pokud jde o rozdíly hudebních scén, zdá se mi, že e-hudba je velmi mezinárodní pojem a není silně vázána na lokální skutečnosti. V každé zemi jsou fanoušci toho kterého hudebního stylu. Otázkou zůstává v jakém procentuálním zastoupení.

 

 

 

Dub techno v podaní Antona Kubikova a projektu SCSI-9